
”Att ta från de rika och ge åt de fattiga”, mumlar julaftonens Karl-Bertil Jonsson innan han ska somna. Han drömmer om Robin Hood – precis som människor gjort i 800 år. Henrik Arnstad skriver om den grönklädde bågskytten i tidningen Vi.
”I can nought perfitly my paternoster as the prest it syngeth
But I can rymes of Robyn Hood”
Med dessa rader från 1370-talet gör legenden Robin Hood entré i världshistoriens skrifter. Berättare är prästen Sloth – ”Lättja” – som är så slö att han inte lärt sig några böner. Men han kan många Robin Hood-skrönor:
”Jag kan inte Fader Vår som våra präster predikar
Men jag kan historier om Robin Hood”

Sloth figurerar i verket The Vision of William Concerning Piers the Plowman som avslöjar mycket om det medeltida Englands relation till Robin Hood. Alla – till och med de mest obildade – kände till honom. Sägnerna är alltså äldre än skriften från slutet av 1300-talet. Men bygger myterna på en sagofigur eller en verklig person?
Under åtta århundraden har Robin Hood varit brutal kriminell, bonde, adelsman, upprorsman, rojalist, socialist, feminist, korsfarare, konservativ, skattekverulant, raskrigare och engelsk nationalist. Han har varit den heliga jungfru Marias ombud på jorden, marxistisk revolutionär och amerikaniserad actionhjälte. Han pånyttföds ständigt i romaner, dikter, skådespel, tecknade serier, filmer och tv-serier, skriver Henrik Arnstad i tidningen Vi:
I dag ser svenska folket två moderna och motsatta Robin Hood-legender under julaftonens SVT-sändningar: Disneys högervridne skattemotståndare klockan 15 och Tage Danielssons vänstervridne tjuv klockan 19. Ingen verkar ha lagt märke till detta konfliktfyllda faktum. Det är väl julens välsignelse, som Karl-Bertils ömma moder skulle ha sagt.
Läs hela texten på vi.se, ladda hem den som PDF här eller lyssna på den på Vi-podden (på podcasts.nu eller på Spotify). Essän publicerades i tidningen Vi:s novembernummer 2021.
