Tidningen ”Sjömannen” publicerar en stor intervju om Henrik Arnstads maritimhistoriska forskning:
Svenska sjömansvisor från första hälften av 1900-talet har haft stor inverkan på den svenska självbilden. Tack vare sjömansvisornas popularitet började svenskarna identifiera sig med havet. Det berättar historikern Henrik Arnstad i en ny studie.
Under första halvan av 1900-talet formligen exploderade intresset för svenska sjömansvisor i Sverige. Sjömansvisan som kategori blev så populär i de breda befolkningslagren att det förändrade svenskens bild av vad det var att vara ”typiskt svensk” – från en inlandsnationalism med rötter i Dalarna till en maritim nationalism som hämtade inspiration från Bohuslän och Roslagen.
Detta berättar historikern och författaren Henrik Arnstad i sin nya studie som handlar om svenska sjömansvisor, populärkultur och maritima nationella identiteter 1918-1960. Studien har antagits för publicering i världens främsta maritimhistoriska tidskrift, ”International Journal of Maritime History”.
Den nationella identiteten har i många länder ofta kopplats samman med musik, men väldigt sällan med populärmusik. Att det blev just sjömansvisor var en ren slump, och den slumpen stavas Evert Taube:
– Evert Taubes första hit, ”Karl-Alfred och Ellinor”, råkade komma samtidigt som den moderna skivindustrin uppstår och grammofonskivan gör att allt fler kan lyssna på musik, säger han. Det som sedan sker saknar motstycke i svensk populärkulturell historia.
Evert Taube blir enormt populär. Han syns överallt, och många av hans sjömansvisor blir stora framgångar.
– Det märker ju skivindustrin, och de tänker – vi kör! Folk gillar sjömansvisor! Och ju mer industrin pumpar ut, desto mer förväntar sig publiken.
Läs hela artikeln på sjomannen.se eller ladda hem den som PDF. Läs hela studien via denna länk.